9788771247596 medium

VerdenslitterAer kritik og teori (eBook)

by (Author)

• 60,184 Words
  • 188 Pages

Nobelpristageren Gao Xingjian skriver pa kinesisk, men er ikke kinesisk statsborger, og hans boger udkommer ikke i Kina. Salman Rushdie har indisk baggrund, men hans foretrukne sprog er engelsk, og hans emner er kosmopolitiske. Jorge Luis Borges er argentiner, men hans boger er pa spansk og handler isAer om engelske forhold. Alle skriver de tre forfattere verdenslitteratur: Litteratur, der opstar pa kanten af nationale grAenser, mellem det lokale og det globale, i krydsfeltet mellem forskellige sprog og kulturer.Denne antologi rummer de mest grundlAeggende kritiske og teoretiske tekster om begrebet verdenslitteratur, der ogsa prAesenteres i en fyldig introduktion. Hele feltet fra klassiske artikler til de nyeste gennembrud dAekkes - fra Georg Brandes til David Damrosch og fra Goethe til Orhan Pamuk.Goethe lancerede i 1827 ideen om verdenslitteratur, og inden for de seneste ar har hans tanker faet ny aktualitet. Det har fort til oget abenhed og nysgerrighed i studiet af litteratur og banet vejen for en nytAenkning af bl.a. samspillet mellem det lokale og det globale, oversAetttelsens rolle, lAesningens praksis - ligesom hidtil underbelyste forfatterskaber er kommet i forkus.

• 0
    0
  • 1